Nieuwsbegrip? Stop met het kopiëren van opdrachten!

Door veel scholen worden de wekelijkse, actuele teksten van Nieuwsbegrip gebruikt. Prima! Maar in veel gevallen worden de teksten weinig effectief gebruikt. Het leidt niet tot beter begrip van teksten, kinderen beleven weinig plezier aan de teksten en de methode wordt duur door gigantische hoeveelheden kopieerwerk. Kan het beter en anders? Ja!

De hele bijeenkomst van 2 ½ uur cirkelt om de Nieuwsbegriples die in de week van de uitvoering van de workshop aan de orde is. waar gaan we vervolgens mee bezig:

  • een theoretische en interactieve verdieping over begrijpend lezen: wat doen ervaren lezers, wat doen we, onbewust, met teksten en wat betekent dat voor onze leerlingen in de klas;
  • als gevolg van bovenstaand punt: de dertien stappen van de ideale les begrijpend lezen;
  • vasthouden van betrokkenheid van de kinderen: de focus op de inhoud van de tekst;
  • welk tekstniveau houden we aan: de AA- versie, de A- versie, de B- versie, De C- versie;
  • de rol van de wekelijkse strategie van Nieuwsbegrip;
  • de rol van de opdrachten bij Nieuwsbegrip;
  • oriëntatie op en oefenen van het hardop denkend voordoen door de leerkracht, m.n. gericht op het maken van inferenties tijdens het lezen;
  • differentiatie tussen kinderen: de hulp voor de zwakke lezer en betere lezer, incl. de rol van de opdrachten.

Samen kijken we of we Nieuwsbegrip kunnen optimaliseren. wdejong@onderwijsmetlev.nl