Met de komst van de nieuwe generatie aanvankelijk leesmethodes is het zingend of zoemend lezen in zwang geraakt. Het zou er toe moeten leiden dat minder kinderen langdurig blijven hangen in het hakken en plakken tijdens het lezen. Zoemen of zingen zou het spellend lezen moeten helpen voorkomen. Ik ben…
De 2de, spellingsgerelateerde les
In de eerste les wordt in de nieuwe generatie aanvankelijk leesmethodes veelal een nieuwe letter geleerd. In de 2de les ligt de nadruk meer op de spelling van de nieuwe letter, de eerder geleerde letters en op het schrijven van woorden en zinnen. Die twee stappen moeten zorgen voor stevige…
21e- eeuwse vaardigheden: holle woorden?
Overal klinkt het begrip ‘21e- eeuwse vaardigheden’. Of luwt het alweer een beetje. Er bestaat geen eenduidige wetenschappelijke definitie voor, maar toch is er veel overeenstemming over het vermeende, ogenschijnlijke belang van deze generieke vaardigheden. We hebben het dan bijv. over probleemoplossend handelen, creativiteit, inventiviteit, plannen van je leerstappen, samenwerken,…
Helpt klappen van lettergrepen bij foneembewust?
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe we kinderen in groep 2 bewust kunnen maken van de afzonderlijke klanken in woorden. Daaruit blijkt steeds opnieuw dat auditieve analyse (het hakken van het woord) en auditieve synthese (het plakken, bij elkaar halen van de losse klanken tot een woord) essentiële voorwaarden…
Wat is de meerwaarde van de Cito-toetsen Woordenschat?
De indruk bestaat dat scholen niet goed weten hoe ze om moeten gaan met de woordenschattoets van Cito. In het kader van minder toetsen zijn op een aantal scholen deze halfjaarlijkse toetsen afgeschaft. Andere scholen zijn er nooit aan begonnen. Op weer andere scholen worden bepaalde woorden in de voorafgaande…
Voor u gelezen de CPB notitie: Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs.
In juni verscheen bovenstaande notitie met als doel om antwoord te geven op de vraag: Welke interventies zijn het meest effectief om in te zetten bij kinderen met (risico op) een leerachterstand, rekening houdend met de achtergrond van het kind. Ook uit veel internationale studies blijkt dat leerlingen met een…