Scholen clusteren in toenemende mate het zaakvakonderwijs in groep 4 t/m 8. Daarbij gebruiken ze vaak pakketten als Blink, IPC, Da Vinci, Topondernemers, enz. Aan de hand van thema’s geven leerkrachten algemene informatie waarna de kinderen met hun verwondervragen op onderzoek gaan. Impliciet oefenen de kinderen de ‘21st century skills’.…
Landelijke kwaliteitsmonitor Kinderopvang 2017-2018
De resultaten van de Landelijke kwaliteitsmonitor (LLK) zijn recent gepubliceerd. Er is in de vier typen kinderopvang , te weten kinderdagopvang, peuteropvang, BSO en gastouderopvang, gekeken naar verschillende kwaliteitsaspecten. De kwaliteit is gemeten van emotionele proceskwaliteit, de educatieve proceskwaliteit, betrokkenheid van kinderen en welbevinden van kinderen. Wat blijkt in alle…
De helft van de tijd
Lezen is iets waar je zo weinig mogelijk bij moet praten, maar wat je vooral moet doen. Mijn focuspunt in de klassenbezoeken is dat de leerkracht er voor zorgt dat elk kind minimaal de helft van de tijd hardop leest. M.a.w. elk kind leest in een leesles van 40 minuten,…
Terugblikfase
Een paar weken terug zag ik juf Jantina een terugblik verzorgen…de eerste fase van de les waarin we warmdraaien, op stoom geraken. Dat was me toch een feestje. Ik was onder de indruk. Jeetje! Juf leest de losse letters van het whitebord voor in een keurig, volwassen tempo. Nog eens…
Loop maar rond
Vaak staan juffen hinderlijk voor het (digi)bord. Vanaf het digibord lezen ze woorden en teksten voor en met kinderen in koor. Veelal zwaaien ze met een stokje, die bij tijd en wijle ook nog voor de letters hangt waardoor letters niet goed zichtbaar zijn. Angstvallig kijkt de leerkracht half naar…
Flitsen
Aanvankelijk leesmethodes hebben allemaal een flitsmodule opgenomen in hun digibordsoftware. Niet voor niets, want kinderen genieten er vaak van. En leerkrachten volgen graag dat verlangen. Steeds sneller de letters voorbij zien flitsen…in de speedboot of in de raceauto. We zwepen de kinderen op. Maar hoe zinvol is flitsen eigenlijk? Gelukkig…