Terugblikfase

Een paar weken terug zag ik juf Jantina een terugblik verzorgen…de eerste fase van de les waarin we warmdraaien, op stoom geraken. Dat was me toch een feestje. Ik was onder de indruk. Jeetje!

Juf leest de losse letters van het whitebord voor in een keurig, volwassen tempo. Nog eens voor, maar nu een tikkeltje vlotter. Dan in koor, keurig, mooi hoe je bewust je stem weghaalt. Nog eens in koor: van rechts naar links. Opnieuw keurig met je stem. Goed hoe je invalt als het koor het even moeilijk heeft.
In één streep gaan we door naar de woorden op je whitebord. Jantina leest ze voor in een heerlijk tempo. Nog eens voor terwijl juf keurig achter de kinderen in het lokaal is. Dan in koor…dat kost nog best moeite. Gisteren stonden al die woorden met de nieuwe letters /j/ voor het eerst op het bord. Nog eens in koor. Jantina zweept de kinderen op om iets luider te lezen…nog eens in koor met de vraag om wat sneller te lezen…mooi hoe je je stem weer laat zakken. Dan Robbin een rijtje, Jonas een rijtje, Collin…ze komen er goed uit.
Als een speer naar de tekst van de week. Juf heeft deze tekst gemaakt en het gaat over Sint en Piet. Goed, yes. Een keurige, lange pittige tekst. Het is vrijdag en we hebben de hele week de tekst geoefend. Juf leest de tekst prachtig voor: helemaal. Dan in koor…het gaat direct voortreffelijk.

Het swingt! Mooi hoe je rondloopt, prima hoe je bijwijst. Nog een keer in koor. Super, Jantina. Dan de jongens het 1ste blokje tekst, de meiden het 2de deel en het laatste deel weer met z’n allen. Dan Elise, Jonas en Femke een stukje. Juf reflecteert: ze vindt dat de letters en de tekst heel goed gingen. De woorden moeten we vandaag nog een keer oefenen. Goh, knap hoor…zo volwassen, zo duidelijk. Juf formuleert haar lesdoel: ‘We gaan tien woorden schrijven met de /j/ en ik ben benieuwd wie die woorden straks kan lezen.’
Er zijn 10 minuten om, waarvan de kinderen bijna 9 minuten hebben gelezen. Wat een terugblik!!!! Wat goed…prachtig Jantina, bedankt dat ik hier bij mocht zijn.