In de eerste les wordt in de nieuwe generatie aanvankelijk leesmethodes veelal een nieuwe letter geleerd. In de 2de les ligt de nadruk meer op de spelling van de nieuwe letter, de eerder geleerde letters en op het schrijven van woorden en zinnen. Die twee stappen moeten zorgen voor stevige verankering. Dit lijkt logisch en is het ook. Maar kan wel tot gevolg hebben dat kinderen te weinig leeslessen of leestijd krijgen.
Vijf lessen aanvankelijk lezen worden hierdoor soms vlot gereduceerd tot 2 of 3 lessen per week. Dat kunnen de meeste kinderen in groep 3 niet verdragen. Ze hebben de vijf leeslessen per week nodig. Zorg daarom altijd dat er in de spellingslessen voldoende gelezen wordt. Dat er sprake is van een flitsende terugblik. Zorg dat de letter van les 1 opnieuw aangeboden wordt. Zorg dat die letter opnieuw tussen de andere letters geoefend wordt. Zorg dat de dicteewoorden gelezen worden of dat we kans zien om rijtjes te lezen met de gisteren aangeleerde letter. Zorg dat het leesboekje of de tekst van de 3-dobbelsteenbladzijde van Veilig & Vlot niet uit de 2de les valt.