Breinsleutels in groep 1&2

Van jonge kinderen wordt qua gedrag heel wat gevraagd om zich staande te houden in de kleutergroepen. Daarvoor moeten zij hun executieve functies inzetten. De executieve functies ontwikkelen zich naar mate de rijping van de hersenen vordert. Maar als leerkracht kun je ontwikkeling van de executieve functies wel bevorderen en versterken.  Hoe je dit in de dagelijkse praktijk kunt doen, leer je in deze twee studiebijeenkomsten.

Wat zijn executieve functies? Dat zijn vaardigheden die we inzetten om ons gedrag te kunnen sturen.  Maar bij jonge kinderen zijn deze vaardigheden zich nog optimaal ontwikkeld. Als kleuterleerkracht ken je het verschil in gedrag van een jongste en oudste kleuter. We onderscheiden verschillende executieve functies, zoals werkgeheugen, impulscontrole en flexibiliteit. We gaan na op welke wijze zij van invloed zijn op het gedrag van je kleuters.

Na het volgen van de cursus ken je:

  • De verschillende executieve functies
  • Technieken om als leerkracht onderbouw de verschillende executieve functies versterken?
  • Activiteiten die specifieke executieve functies bevorderen
  • De betekenis van spel om zelfsturing te stimuleren

Naast kennisoverdracht staat ook het uitvoeren in de praktijk centraal. Tussen beide bijeenkomsten dienen enkele praktijkopdrachten  te worden uitgevoerd.

De deelnemers krijgen in de eerste bijeenkomst het boek “Breinsleutels het jonge kind” uitgereikt.

De cursus wordt met open inschrijving gegeven in de regio Leeuwarden, maar kan ook op bestuursniveau worden uitgevoerd.

Meer info mail lgall@onderwijsmetlev.nl